Hava Soğutmalı Deniz Motoru Yapımı




 Hava Soğutmalı Deniz Motoru Yapımı

















Motorlu tırpandan kazandığım tecrübeyle daha büyük bir deniz motoru yapmak istedim. Bunun için bir motora, bir komple kuyruğa ve pervaneye ihtiyacım var. 




İlk olarak 4 hp, 2500 dev/dak ve 7 N torka sahip 4 zamanlı Loncin marka çim biçme makinesi motoru aldım. Böylece motor kısmı listeden düştü. Motorlar artık internette her yerde satılıyor. Motor bulmak işin kolay yanı. Önemli olan komple kuyruk bulmakta. İnternette çok araştırdım. Kuyruk bulamadım. İş yerime yakın olan Üsküdar Küçüksu bölgesindeki deniz motoru servisine gittim. Burada 93 model Evinrude marka 4 hp gücünde hurda bir motor satın aldım. 




Kuyruk işi tamamen denk düştü. Motor arızalı olduğu ve servisin elinde bir sürü iş olduğu için ben bunla uğraşamam dedi. Kuyruk işi de tamam. Sadece pervane kaldı. O biraz beklerken ben motor yapımına başladım.





İlk önce arızalı olan motoru kuyruktan sökerek hurdaya ayırdım. 







Kuyruğu tüm parçalarına ayırarak boya sökücü ile üzerindeki orjinal boyalarını söktüm.





Kuyruğa çift kompanentli oto astarı ile boyadım.





Daha sonra kuyruğu akrilik oto boyası ile siyah renge boyadım.


Kuyruğu motora bağlamak için araya flanş tarzı bir parça gerekiyordu. Bunun için tornacı yolu göründü bana. Ümraniye sanayide Emek Torna Kazım abi işimi halletti. Hem yıllarca gemide çalıştığı hemde iyi bir tornacı olduğu için tartışa tartışa, kavga ede ede flanşı yaptık ve motoru bağladık. Bu arada kavga ede ede derken iş kavgası, fikir jimnastiği anlamında. Güzel bir çalışma oldu. Flanş orjinal bir parçaymış gibi durdu.





Motor mili saat yönünde döndüğü için (orjinal deniz motorlar saat yönü tersine döner) elimizdeki sağa dönüşlü pervane tabiki olmadı. Danıştığım pervane tedarikçileri dıştan takma deniz motorlarında 150 hp den sonraki güçlerde sola dönüşlü pervane olduğunu söylediler. Bende İmes Sanayi Sitesinde Eriş Pervaneye Alüminyumdan sola dönüşlü bir pervane döktürüyorum. Pervaneyi henüz daha almadım. Sağa dönüşlü pervaneyi takıp denizdeki denemesini yaptım. Ama nasıl!!! Pervane motor yönüne göre ters olduğu için botum geri gitmeye başladım. Bende motoru ters çevirdim. Yani normalde tornistan yapıp geri gitmem gerekirken ben düz gitmeye başladım. 

Sağa dönüşlü pervaneyle düşük verimde gitmesine rağmen, motorun performansı gayet iyi. Hatta arkadaşlar 4,6 mt boyunda ahşap sandal kiraladılar. Bota ip ile sandalı bağladık. Bu şekilde bile çok güzel sandalı çekti.







Motorun gaz kelebeğini ayarlayarak motor devrini 4500 devire çıkardım. Motorun torku yüksek olduğundan denizde sıkıntı olacağını sanmıyorum.


Pervane geldi. Gayet güzel oldu.






Pervaneyi altın sarısına boyadım.





Yeni pervaneyle beraber motor deniz testinden başarıyla geçti.



Bu motor yeni sahibi Sarıyer'den Fuat Beye teslim edilmiştir. İyi günlerde kullanmasını dilerim.