Model Sürmene Takası Yapımı


MODEL SÜRMENE TAKASI YAPIMI

Bu sayfada sizlerle model taka imalatını anlatacağım.










Samsun'da doğdum, üniversiteyi Trabzon'da okudum. Yani iş hayatına atılana kadar hep Karadeniz'de, denizle yan yana bulundum. O yüzden denizin, sandalla açılmanın keyfini bilirim. Fakat iş hayatına başladıktan sonra sanki sana bu kadar deniz yeter dediler ve Ankara'da yaşamaya başladım. Bu hasretimi gidermek için model gemi yapmaya karar verdim. 

İnternette yaptığım ilk araştırmada www.gemimodelciligi.com sitesini buldum. Yerine gidip site yöneticisi Mehmet Salihoğlu ile tanışıp atölyesini gezdim. Buradan Sürmene Takasının projesini ve gerekli malzemeleri aldım. 
Fiyatlar konusunda http://www.gemimodelciligi.com/salihoglu.htm linkinden fikir edinebilirsiniz.



Sürmene Taka projesini ölçeksiz ve kısmi yayınlıyorum. İsteyenler yukarıdaki link vasıtası ile Mehmet Abiden Satın alabilirler.


Planı okuyup posta ve omurgaları elimde bulunan 4 mm kavak kontraplaktan, sarmalarıda Mehmet abiden aldığım 1,5 mm kalınlığında kayın papelden yapmaya başladım.
Plandan fotokopi çektirip kontraplağa yapıştırarak kıl testeresiyle kesmeye başladım. Oluşan toz ve sesten dolayı kesme işine mecburen şantiyede devam ettim. Posta ve omurgaları gönyeli bir şekilde yapıştırmaya başladım.



Postaların omurgaya sabitlenmiş hali. (Resim www.gemimodeli.com dan alıntıdır.)

Aldığım kayın papel 175 mm genişliğinde, postaları sarmaya başlamadan önce papeli 5 mm genişliğinde şeritlere ayırdım. Postaları üstten sarmaya başladım.


Postaları sarma işlemi. (Resim www.gemimodeli.com dan alıntıdır.)

Bu zaman kadar yaptığım iş bana angarya gibi geldi. Ortalık kontraplak parçasından geçilmiyor, ama sarma işlemi bitince modelinizin neye benzeyeceğini daha iyi kavrıyorsunuz ve çalışma şevkiniz artıyor.
Sarma işlemi bittikten sonra bulaşık süngerine ağaç tutkalı dökerek takanın dışına iyice tatbik ettim. Ertesi gün tutkal kurudu ve taka deyim yerindeyse taş gibi oldu.


Bu resimler bana ait :)

Takanın imalatına şantiyede devam etmeye başladım. Bunun için depoda kendime bir atölye kurdum.





Darbesi çalışmayan bir matkabı, zımpara tezgahına dönüştürdüm :)



Takayı güzelce zımparaladıktan sonra, ilk kat çelik macunu çektim. Macun kuruduktan sonra tekrar zımparalayacağım. İstediğim yüzeyi elde edemezsem ikinci kat macunu çekeceğim. Macun olarak dyonun süper macun adında deniz araçları ve inşaatlarda ahşap yüzeyler için kullanılan macununu 15 TLye aldım.







Macunu süreli tam 6 gün oldu. Macun hala kurumadı. Kullanma talimatlarına da baktım ayrıca sertleştiricisi yok. Bir dahaki sefer sertleştiricisi olan kaportacıların kullandığı çelik macundan alacağım. Zımpara yapıyorum macun yumuşak olduğu için zımpara hemen doluyor. El mi yaman bey mi yaman göreceğiz, elbet kuruyacak bu macun.

Bu arada sürdüğüm macunu komple söktüm, kurumadı bir türlü. Çelik macun sürdüm, ilk kat zımparasını yaptım. Şimdi yoklama macunu çekeceğim. 





Macun ve zımpara işi bitmiş hali


Elimizde biraz gri renk sprey astar boya kalmış, dış kabuğu güzelce astar boya ile boyadım. Böylece hatalar daha iyi görünüyor. Anlaşılan son bir rutüş için macun ve zımpara yapılacak.




Astar boya atılmış hali


Bu arada omurgada çarpılma var, tüh. Üstteki son resimde belli oluyor. Bu saatten sonra bunu düzeltmenin imkanı yok. Bunların hepsi bana tecrübe olarak geri dönüyor.

  Takanın imalatına hala devam ediyorum. İmalat ilerledikçe sayfayı güncelleyeceğim. 


Bu işe heves eden arkadaşlara bir kaç sözüm olacak. Bu iş anlık bir heves değil, sonuna kadar götürecek sabrı kendinizde görüyorsanız işe başlayın. Bu işi yapacağınız mekanı belirleyin, zımpara ve kesme işlemlerinde her taraf toz oluyor. (Modelcinin elinden zımparanın düşmeyeceğini bilin) Dediğim gibi bu iş sabır, sebat, el becerisi ve ufakta olsa bir bütçe gerektiriyor. Eğer bunları sağlarsanız, bir şeyler üretmenin ve başkaları tarafından da beğenilmesinin hazzı başka. Şimdiden kolaylıklar dilerim.



Daha Büyük Görüntüle

Mehmet Salihoğlu Atölyesini yukarıdaki haritadan görebilirsiniz.



Kısa ve güzel bir video